Saturday, July 14, 2012

Bulan Ramadan adalah bulan ke-9 dalam Kalendar Lunar Islam


Ramadan (bahasa Arab: رمضان) adalah bulan kesembilan dalam kalendar Islam, dan bulan di mana al-Quran diturunkan.
Berpuasa pada bulan Ramadan adalah salah satu dari Lima Rukun Islam. Bulan yang digunakan oleh umat Islam untuk berpuasa pada waktu siang dari subuh hingga matahari jatuh. Umat ​​Islam percaya bahawa al-Quran diturunkan ke langit dunia pada bulan ini, sekaligus proses penurunan wahyu secara beransur-ansur oleh Malaikat Jibril kepada nabi Muhammad SAW. Selain itu, Muhammad bersabda kepada pengikut-pengikutnya bahawa pintu-pintu Syurga akan dibuka sepanjang bulan dan pintu-pintu neraka Jahannam akan ditutup . Tiga hari pertama pada bulan depan selepas Ramadan, iaitu Syawal, perayaan  sebagai "Pesta Berbuka Puasa" atau `Eid ul-Fitr akan disambut.
Kalendar Islam merupakan kalendar lunar, dan bulan ini( Ramadan) bermula apabila bulan sabit pertama untuk bulan yang baru (first crescent of a new moon) dilihat. Oleh kerana tahun kalendar lunar Islam adalah 11 hingga 12 hari lebih pendek daripada tahun solar dan tidak mengandungi interkalasi, Ramadan tidak tetap pada setiap tahun. Hari dalam Islam bermula selepas matahari terbenam manakala hari dalam kalendar solar bermula pada pukul 12 tengah malam.

Oleh kerana bulan baru tidak dalam keadaan yang sama pada masa yang sama di seluruh dunia, tarikh bermula dan berakhir Ramadan bergantung kepada pemerhatian lunar yang diterima di lokasi masing-masing. Hasilnya, tarikh Ramadan berbeza di negara-negara yang berbeza, tetapi biasanya beza hanya sehari. Ini adalah disebabkan kitaran bulan. When one country sees the moon, mainly Saudi Arabia, the moon travels the same path all year round and that same moon seen in the east is then seen traveling towards the west. All the countries around the world see the moon within a 24 hour period once spotted by one country in the east.
Setiap tahun, Ramadan bermula kira-kira 11 hari lebih awal dari pada tahun sebelumnya.
Terdapat Unjuran Astronomi (astronomical projections) untuk meramalkan permulaan Ramadan . Ia mengambil masa kira-kira 33 tahun dan 5 hari Ramadan untuk menggenapkan dua belas bulan pada kalendar tahunan contohnya Ramadan 28 Mac, 1990 untuk bulan Ramadan 22 Mac 2023.

(sumber:wikipedia.org)

1 comment: