Saturday, May 4, 2019

Peribahasa Cina:(狐假虎威) (Musang Mengeksploitasi Kekuasaan Harimau)

Istilah 狐假虎威 (hú jiǎ hǔ wēi), atau "musang mengeksploitasi kuasa harimau," berasal dari kisah yang didokumentasikan dalam buku kuno "Intrigues of States Warring." (1)

Semasa tempoh Perang Amerika (475-221 SM), Zhao Xixu adalah seorang jeneral yang berani di negeri Chu. Dia dihantar oleh raja Chu untuk mengawasi sempadan utara negara itu. Reputasi Zhao sebagai seorang musuh yang hebat dan menggerunkan tersebar dengan pantas dan para panglima perang dari utara semuanya takut kepadanya.

Pada suatu hari, raja Chu berkata kepada pegawai di istana kekaisaran, "Beta telah mendengar bahawa semua panglima utara sangat takut kepada Zhao. Adakah itu benar?"

Semua senyap. Selepas beberapa saat, salah seorang menteri melangkah ke hadapan dan berkata kepada raja: "Tuanku, tahukah Tuanku harimau suka menangkap semua jenis binatang untuk dijadikan makanan.Tapi, suatu hari, seekor harimau menangkap seekor musang."

"Ketika terserempak dengan harimau yang sedang lapar, musang itu berpura-pura marah dan berkata, 'Berani makan aku? Dewa-dewi telah menugaskan saya untuk memerintah semua binatang lain. Sekiranya kamu memakan saya, kamu akan melanggar perintah dewa-dewi dan akan dihukum. Sekiranya anda tidak mempercayai saya, anda boleh mengikuti saya dan mengetahui sendiri. "

"Dengan penuh rasa tidak puas hati, harimau memutuskan untuk berjalan di belakang musang untuk melihat apa yang dikehendakinya. Ketika mereka berjalan, semua binatang takut dan cepat lari. Melihat ini, harimau percaya perkataan musang dan membebaskannya."

"Tuanku kini mempunyai 5,000 batu persegi wilayah dan 100,000 askar. Tuanku memberi kuasa kepada Zhao untuk memimpin tentera. Oleh itu, bangsawan dari utara tidak takut Zhao tetapi dari angkatan tentera anda. Sama seperti haiwan-haiwan takut harimau! "

Kebimbangan raja itu telah berkurang dan dia berasa agak gembira.

Peribahasa 'seekor musang mengeksploitasi kekuasaan harimau' berevolusi dari petikan tersebut. Ia sering digunakan untuk merujuk kepada orang yang membuli atau menindas orang lain apabila mereka dikaitkan dengan seseorang dalam kedudukan yang kuat atau dengan 'cable' yang kuat.

Sudah tentu, musang itu dapat menikmati kuasa untuk beberapa waktu, tetapi dia akan dihukum dengan sangat teruk apabila "trick'nya terdedah.

 Catatan:

Buku "Intrigues of the States Warring" (戰 國策) juga telah diterjemahkan sebagai "Strategi Negeri-Negeri Berperang." Ini adalah karya sejarah China kuno yang terkenal yang dikumpulkan semasa Dinasti Han Barat (206 BC). Ia mendedahkan ciri sejarah dan sosial era negeri-negeri berperang.

No comments:

Post a Comment